Autyzm wczesnodziecięcy– całościowe zaburzenie rozwoju, w którym istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Do typowych cech należą problemy z komunikacją uczuć i związkami społecznymi. Występują również kłopoty z integracją wrażeń zmysłowych. W typowych przypadkach pojawia się w pierwszych trzech latach życia, jest cztery razy częstszy u mężczyzn niż u kobiet
Zespół Aspergera– całościowe zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu.
Objawy autyzmu są różnorodne, każdy autysta jest inny. Specyficzne dla schorzenia są:
• zaburzenia mowy lub całkowity brak mowy
• niechęć do zmian
• niezdolność do interakcji społecznych
• stereotypowe, powtarzające się czynności
• łatwość mechanicznego zapamiętywania
Autyzm u dzieci objawia się:
• brakiem gaworzenia (lub niedostatecznym) lub utratą zdolności językowych lub społeczne
• brakiem wspólnego pola uwagi z dorosłym
• nie używaniem świadomych gestów po pierwszym roku życia
• brakiem reakcji na imię
Autystyczne dzieci często nie potrafią się bawić zabawkami lub bawią się niezgodnie z przeznaczeniem, nadmiernie porządkują zabawki lub inne przedmioty, nie uśmiecha się i ich mimika jest uboga. Może się wydawać że nie słyszą lub wręcz przeciwnie mają wyostrzony słuch.